16 Ağustos 2013 Cuma

Mesleğim Ne ?

-Masamın sezon içi ve sonundaki hali-

Şu an yaptığın mesleğe nasıl başladın?

Okul yıllarında çizime karşı acaip isteğim ve yeteneğim vardı, diğer derslerle pek ilgilenmezdim, algılama anlayışımda biraz farklıydı. Disleksi'ye yakın bir durum yani ama yüce Yaradan parmaklarımla beynim arasındaki sinirlere epey hassasiyet vermiş, ellerimde epey küçükdür. 3-4 yaşlarımda bitirdiğim boyama kitabının hatti hesabı yoktu, boyanacak şeklin dışına çıkmadan nizami şekilde boyardım, TRT' de ki Bob Ross'u izlemeye bayılırdım. Bu kadar işarete rağmen ailem bendeki yeteneği pek fark edemedi, etse bile ressam olup açmı kalsın gibisinden, sindirim bozukluğuna sebep olabilecek cümleler kurdular.(Demek karnım o yüzden ağrıyormuş)  Düz lisedense denizci olmayı çok istediğim için Ziya Kalkavan Denizcilik Meslek Lisesini kazandım ama sevmediğim matematik ve arkadaşları burada da benden intikamını alıp yedek olmama sebep oldular. Bende mecburen düz liseye başlayıp 3 yıl düz düz takıldım . Lisedeki resim hocalarının da devamlı 23 Nisan-19 Mayıs temalı çizimler isteyip kitaplarını okumaya koyulmalarından dolayı yetenekle alakalı çizimler pek yapamadım(Bende pasifmişim). Liseden sonra baba mesleği deyip ayakkabı mesleğine giriş yaptım, ayakkabı imalatı yapan babamın yanında çalıştığım zamanlarda grafiker kurslarına gidip kendime çizimle alakalı olabilecek bir meslek edinme yönünde çalışmalara başladım. O günlerde Avrupa Birliği destekli İngiltere ve Yunanistan ortak yapımı 2 yıllık tasarım ve modelistlik eğitimi veren bir Enstitüye katıldım, İngiltere Leicester College 'nden mezun olarak ayakkabı tasarımcılığı mesleğine hem alaylı hem mektepli olarak ilk adımımı attım. Bilindik bir markada  staja başladıktan kısa süre sonra ordan gelen iş teklifi ile emekçi arkadaşlarımızın yanına katılmış oldum. 

 Mesleğin için gerekli karakteristik özellikler neler?

Normal bir bireyin aktif ve sosyal bir hayat sürmesi ne kadar güzel ve doğruysa, bir tasarımcının hayatı daha da aktif  ve dolu yaşaması bir o kadar doğrudur. Tasarımcı duygusal olmalı, iç güdülerine de güvenebilmelidir. Yetenek önemli bir unsurken tek başına bir şey ifade etmeyecektir. Tasarlayacağınız şey üretilemeyecek ve mantık sınırlarını zorlamayacak şeyler olması gerekebilir. Sadece hayal gücü ya da düz mantık bir ürün tasarlamanız hitap ettiğiniz kesimi tatmin etmeyebilir. Özellikle bu vücudun en önemli organlarından biri ayaklarımızsa. Normal tasarım okullarından gelen arkadaşların düştüğü en büyük hata da buydu, üretilemeyecek ya da ayağın anatomisine ters gelen şeyler tasarlamaları. Tasarlanacak şeyin hangi şartlarda kullanılacağını bilmemiz hedefi daha iyi vurmamızı sağlayacaktır.

Olumlu yanları neler?

Türkiye şartları haricinde; Tasarımcı özgürdür, çalışma saatleri çok sıkı olmayabilir (sabah 10' da gelip öğleden sonra 3'de çıkabilir), bir gün hiç bir şey tasarlayamazken ertesi gün daha verimli bir gün geçirebilirler. İş gereği bulunduğu ortamlar şaşalı olabilir(moda haftaları, fuarlar, piyasa araştırma gezileri -yurt dışı dahil), özgür oldukları için kılık kıyafetleride marjinal olabilir. Çalıştığı firma ve konumuna göre yüksek maaşlar alabilirler. Tasarladığı şeyleri insanlarda görmesi mutlu edebilir. Moda kapitalizmin önemli bir unsuru olduğu için daha da şöhretli bir simaya dönüşme olasılıklarıda vardır.



 -Bu İşler Böyle-

 Peki ya olumsuz yanları?

Türkiye'nin tasarımcıya olan bakış açısı ne kadar darsa, ayakkabıyla ilgili tasarımcıya tamamen kapalıdır. Ayakkabı piyasasının tekstil piyasası kadar gelişememiş olması ve kurumsal firmaların az oluşu, kaliteli ürünlerin çıkmamasına sebep olmaktadır. Piyasa dar olunca istihtamlı çalışanada yeteri kadar yer açılamamakta, ayakkabıcılıkla ilgili liselerden mezun olan öğrenciler ya meslek değiştirmekte ya da merdiven altı atölyelerde kaybolup gitmektedirler. Kendine firma bulabilmiş çalışanlar ise günün 10 saatini bilgisayar karşısında operatörlüğe yakın bir çalışma durumuyla karşı karşıya bulabilirler. Ticari odaklı bir firmada tasarladığı ürünlerin beğenilmeme stresi her daim gariban tasarımcının omuzlarındadır.


Ucan Karavan Pukki'ye sorduğu sorulardan dolayı teşekkür ederim, umarım açıklayıcı olabilmişimdir. Herkese iyi haftasonları diliyorum, poka pokaaaa...


19 yorum:

  1. Türkiye deyince bütün işler değişiyor dimi !
    neden böyle bizim ülkemiz.. neden gençlerini düşünmüyor.. ben de aynı dertten muzdaribim.. atanmasını yapmayacağın bir bölümü neden açıyorsun !
    hayat çok zor gerçekten..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Başka Türkiye yok =P hayat Türkiyede zor, yinede şükürler olsun, mısır ya da ırakta doğmuş olabilirdik (=

      Sil
  2. Disleksi yakın derken. Disleksi sorunu olan insanlar çok zeki insanlardır sadece öğrenme zorluğu çekerler bir dil problemleri vardır. Güzel mesleğin var seviyorsun belli ama stresli gibi sanki.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hemde ne stres, öğrenme zorluğu bendede vardı işte =)

      Sil
  3. Sevgili Ted, zaman ayirip mime cevap verdigin icin tesekkurler :))
    Okulda hocalarin o hallerini ben de hatirliyorum. Resim yarismasindan bnm resmimi cocuk yapamaz die eleyip utanmssa cop adam cizen cocuga odul (dolma kalem;)) vermislerdi. Aslinda olay okul ve ailelerde. O da bilinc yapisinda.. Anarsinin dedigi gibi meslegin gercekten cok guzel. Mutlu oldugunu da seziyorum ben cogu zaman. Eh her iste stres de olduguna gore seni bir guzel kiskanabilirim :))) tasarliyor, yaratiyor olman cok guzel gercekten :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende mim yaptı yorum yapmadı diyordum =D hıhıh dolma kalemde o zmnların saçmalığı minnacık çocuk ne yapacaksa dolma kalemi hahahaha bence sen çok yetenekli bir pukki sin senden tasarımcıda olurmuş ^-^

      Sil
  4. Tasarım okumak istemiştim ben de. Sonra bi allahın cool'u övmedi, aferin demedi, oku demedi. Birçok allahın cool'u aç kalacaksın, mal mısın filan dedi diye yazamadım. Yazdım da en sonlarda yazdım.
    Hep içimde kalacak tasarım işi zannedersem.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayırlısı Mokoko bizim ülkemiz malesef böyle =(

      Sil
  5. Bence cok güzel bir meslek. Her meslegin oldugu gibi bunun da zorluklari vardir tabi ki.

    YanıtlaSil
  6. Ne kadar zor ve stresli olursa olsun insanın sevdiği mesleği yapması çok güzel. Bu yüzden şanslısın. Beni bıraksalar mühendis olmak yerine ölene kadar dans ederdim.
    :)
    Bir de masanın son halini sevdim..
    :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mühendislik bence çok güzel =)

      Sil
    2. Bence de profesyonel dans hayatım çok güzeldi ;)

      Sil
    3. Dans etmeye hoby olarak devam edebilirsin pehi

      Sil
  7. Tasarım yapmayı severim, meslektaşız ama kendimi geliştirmem lazım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Meslektaşmıyız, yoksa sadece yapmayımı seversin ? =)

      Sil
  8. 嘘ダウン、すぐ近くにありますあなたの目配置一般的にお茶を湿らせたバッグ上、愛情のこもった目。スポーツイベント、これらのことができます。の構成服がよなどを着用理由をヘッドバンドballers、番号タグの単語。ブランド バッグ スーパーコピー

    YanıtlaSil
  9. お祭りトラベルケース欲望をに耐える、の茄多条件。だったのから生産あなたの現在ので市場フランス始まった撮影財布を後に行ったことができますを通して成長世界。ショルダー バッグ

    YanıtlaSil
  10. They also come in handy if a associate needs to
    access a hat to afternoon or 1 thing. The hat will come offered
    clean and keep up its shape because. Each of our highly elegant Grandad Nightshirts are emblematic of Irish lifestyle.
    But that what 3 decades of losing can do for you. http://lostpuma.com/wikka/CarissaysHopwooduv

    YanıtlaSil